PL EN
Kontrast Menu Zaloguj się

Aktywność miast

Poznań

Koordynator lokalny - Marcin Popławski marcin_poplawski@um.poznan.pl

https://www.poznan.pl/

Poznań jest jednym z największych miast w Polsce zarówno jeśli chodzi o ludność (5 w kolejności z liczbą mieszkańców) i powierzchnię (8 w Polsce). W całej aglomeracji poznańskiej mieszka ponad milion osób. Poznań jest też jednym z najstarszych miast w naszym kraju i prężny ośrodek akademicki

 

 

Ludziom spoza Wielkopolski Poznań kojarzy się głównie z Międzynarodowymi Targami, pyrami, piłkarskimi klubami (Lech i Warta), koziołkami na Ratuszu oraz oczywiście z rogalami. Rzeczywiście można tu dobrze zjeść kosztując smakołyki chyba z niemal każdej kuchni świata. Poznań jest również bardzo rowerowym miastem. Cieszy dynamiczny wzrost zarówno liczby, jak i udziału podróży rowerowych. Osiągnięty udział podróży rowerowych na poziomie  8,4 procent oznacza, że już obecnie realizacja rowerowych planów na najbliższe lata przebiega z lekkim wyprzedzeniem. Od 2013 ruch rowerowy wzrósł o około 88 procent. Rower wykorzystywany jest jako środek transportu do pracy czy szkoły, ale także jako sposób rekreacji. Miejsc do tego w Poznaniu nie brakuje.

 

 

Poznań to jedno z najbardziej zielonych miast w Polsce. Powierzchnia z rozmaitą roślinnością, w tym głównie z drzewami, to 20 procent całego miasta. Niezależnie z której strony się do niego wjeżdża widać piękną zieleń. Na wyciągnięcie ręki są jeziora i parki, do których można dostać się pieszo, jadąc rowerem, czy komunikacją miejską. 

Każdym znajdzie swoje ulubione miejsce. Dla jednych będzie to Cytadela (zamieniona po II wojnie na park dawna twierdza pruska), inny będzie wolał park Sołacki na zachodzie, czy Szachty na południu. Z kolei mieszkający po wschodniej stronie Warty z pewnością wybiorą okolice jeziora Maltańskiego, gdzie odbywają się najwyższej rangi zawody wioślarskie i kajakarskie. W granicach Poznania są jeszcze trzy inne jeziora (Rusałka, Strzeszyńskie i Kierskie).

 

 

Jeśli mowa o Malcie to nie można pominąć Parkowej Kolejki Maltanka. To jedna z ostatnich w Polsce kolei wąskotorowych o szerokości toru 600 mm, która budzi zachwyt dzieci, ale także starszych. Przejażdżka nią jest znakomitym pomysłem na spędzenie wolnego czasu. Podróżując tą wyjątkową ciuchcią można wygodnie dotrzeć z okolic ronda Śródka do Nowego Zoo, podziwiając po drodze jezioro i atrakcje Malty.

 

 

W Poznaniu można korzystać z prawie 270 kilometrów dróg rowerowych, pieszo-rowerowych, przejazdów, pasów, buspasów, kontraruchów i kontrapasów. Dodatkowo mogą się poruszać także po prawie 60 kilometrach chodników i alei parkowych z dopuszczonym ruchem rowerowym. Łącznie więc rowerem w Poznaniu można jeździć po około 330 km dedykowanej infrastruktury, a w każdym roku ta liczba jest coraz większa. 

 

Niewątpliwie największą atrakcją cieszą się trasy zlokalizowane po obu brzegach Warty. Stąd nazwa - Wartostrada. Jej budowa przyczyniła się do “powrotu miasta nad rzekę”. Przez wiele lat brzegi Warty były bowiem zaniedbane i nie zachęcały do spędzania tam czasu wolnego. Dzisiaj to jedno z najpopularniejszych miejsc, gdzie można się spotkać ze znajomymi i spędzić wolny czas od rana do nocy. 

Oprócz budowy nowych odcinków Wartostrady stale zwiększane jest także bezpieczeństwo starszych jej części. Wyposażane są w oświetlenie, kamery monitoringu, stojaki rowerowe i kosze na śmieci. Przy Wartostradzie stanęły również liczniki rowerowe, które w wiosenne i letnie dni pokazują rekordowe liczby przejazdów. 9 maja tego roku liczniki pokazały prawie 4,5 tysiąca rowerzystów jednego dnia, ale chyba ten rekord długo się nie utrzyma. 

 

 

Obecnie rowerzyści mogą korzystać z kilkunastu kilometrowej trasy od mostu Lecha na północy po most Przemysła I na południu. W przyszłości Wartostrada ma zostać przedłużona w kierunku sąsiednich gmin w kierunku północnym, w stronę Czerwonaka oraz na południe w stronę Dębiny i Dębca, co ma ułatwić dojazd w stronę Lubonia.

 

Co roku ukazuje się Mapa Rowerowa Poznania, gdzie aktualizowane są nowe drogi rowerowe, punkty napraw i stacje rowerów miejskich. W najnowszym wydaniu - na 2021 rok - pojawiło się kilka kilometrów nowej infrastruktury rowerowej. Wśród zrealizowanych inwestycji warto wymienić te najważniejsze: na ul. Grunwaldzkiej (od ul. Słonecznej do Jugosłowiańskiej), na ul. Dolna Wilda (od ul. św. Jerzego do ul. Górna Wilda) wraz z odcinkami na ul. Półwiejskiej i Górna Wilda. Pojawiły się także nowe odcinki Wartostrady: na północ od mostu Bolesława Chrobrego (łącznik z ul. Estkowskiego) oraz wygodny objazd Bramy Poznania poprowadzony wzdłuż brzegu Cybiny. Ważne zmiany zaszły także w centrum miasta, gdzie ul. Kościuszki w całości stała się dwukierunkowa dla ruchu rowerowego: na wysokości Starego Browaru powstała droga dla rowerów, a na odcinku od. ul. Ratajczaka do ul. Św. Marcin poprowadzono kontrapas rowerowy. 

 

 

Nowa infrastruktura rowerowa powstaje także przy okazji inwestycji drogowych. Już niedługo będzie można korzystać z nowej drogi po ukończenia trasy tramwajowej na Naramowice, przebudowy ronda Rataje i ul. Wierzbięcice, czy też w centrum. W tym roku cykliści pojadą również kolejnym odcinkiem drogi rowerowej przy ul. Grunwaldzkiej, Dolnej Wildzie, Złotowskiej, czy Zwierzynieckiej. Z kolei tam gdzie nie można wydzielić oddzielnej drogi rowerowej powstają kontrapasa, dzięki której na ulicy jednokierunkowej rowerem można jechać “pod prąd”. W całym Poznaniu jest obecnie 65 kontrapasów i 152 miejsca z kontraruchem.

 

 

Od 2012 roku w Poznaniu działa system rowerów miejskich (PRM). W marcu tego roku wystartował więc już jego dziesiąty sezon. Od 2019 roku można korzystać już nie tylko z rowerów tzw. stacyjnych (jest 113 stałych miejsc, gdzie można rower wypożyczyć), ale także działają rowery 4. generacji, czyli takie, których nie trzeba wpinać, a jedynie pozostawić w określonej strefie. Jest blisko 179 miejskich stref postoju rowerów 4G. 80 z nich znajduje się w pobliżu stacji PRM 3G, a w centrum (w obszarze wewnątrz I ramy komunikacyjnej) rowery 4G można zostawić wszędzie z wyjątkiem płyty Starego Rynku. 

Łącznie do dyspozycji jest obecnie około 1800 jednośladów.